CEM2023:
Sokos Hotels jälleen kärkeen asiakaskokemusjohtamisen vertailussa

Asiakaskokemusten ammattilaisverkosto CXPA Finland on julkistanut vuosittaisen Asiakas­kokemusten johtaminen Suomessa -selvityksen tulokset ja menestyjät. Tällä kertaa kärkeen palasi Sokos Hotels. Toiseksi sijoittui Elisa ja kolmanneksi Fennia.

  • 99 Vastausta
  • 84 Organisaatiota
  • 30+ Toimialaa
  • 52 Keskimääräinen indeksi

Menestyjäyritykset 2023

Katso 2021 tulokset

Tulokset

Kyselyyn vastanneet suomalaisorganisaatiot ovat tulosten mukaan asiakaskokemusten johtamisen kokonaisuudessa alemmalla tasolla kuin viime ja edellisvuonna.

Tämä siitäkin huolimatta, että vastaajaorganisaatioista kaksi (2%) ylsi tänä vuonna kokonaispisteytyksen ylimmälle maturiteettitasolle eli Visionary-luokkaan. Toiseksi ylimmän tason eli Executive-luokan saavutti neljännes (25%) kyselyyn vastanneesta (2021: 26%, 2020: 29%).

Kaikkiaan 51% vastaajayrityksistä nousi toiseksi alimmalle eli Apprentice-tasolle (2021: 54%, 2020: 59%). Alimmalle Survivor-tasolle jäi nyt suhteellista isompi osuus eli hieman yli viidennes (21%) vastaajista (2021: 14%, 2020: 12%). Keskimäärin suomalaisorganisaatioiden Shirute Customer Experience Management Index(R) kokonaisindeksi on nyt 52 (asteikko 0-100) (2021: 55, 2020: 53).

Selvityksen perusteella suomalaisorganisaatioiden usko hyvään asiakaskohtamiseen on edelleen vahva. Halukkuutta alan suunnannäyttäjäksi on kuitenkin aiempaa vähemmän.

Kaikkiaan 64% vastaajista uskoo tarjoavansa parempia asiakaskokemuksia kilpailijoihinsa nähden (2023: 64%/ 2021: 70% / 2020: 72%/ 2019: 76 %/ 2018: 61%/ 2017: 68%/ 2016: 63%/ 2015: 83%/ 2014: 68%/ 2013: 84%).

Organisaatioiden tavoitteet ovat korkealla, vaikka pudotusta edellisvuosiin onkin tullut selvästi. Lähes yhdeksällä kymmenestä on tavoitteena erottuminen muista kilpailijoista omalla toimialalla asiakaskokemuksia kehittämällä (2023: 87% / 2021: 91% / 2020: 97%/ 2019: 93 %/ 2018: 90%/ 2017: 89%/ 2016: 95%/ 2015: 64%/ 2014: 70%/ 2013: 88%). Nyt kuitenkin vain alle kymmenys tavoittelee toimialat ylittävää edelläkävijyyttä (2023: 9%/ 2021: 18%/ 2020: 23%/ 2019: 27 %/ 2018:23%/ 2017:30%/ 2016: 31%/ 2015: 27%/ 2014: 27%/ 2013: 9%).

Asiakaskokemuksen johtamiseen tehdyt panostukset näkyvät konkreettisina bisneslukuina, mutta yhä harvemman mielestä.

Vastaajista silti vielä 65% (2023: 65%/ 2021: 72%/ 2020: 79%/ 2019: 76 %/ 2018: 81%/ 2017: 85%/ 2016: 89%/ 2015: 88%/ 2014: 81%/ 2013: 77%) kokee, että asiakaskokemusten johtamiseen liittyvillä aktiviteeteilla on ollut positiivinen vaikutus yrityksen tulokseen kuluneen vuoden aikana.

Kyselyyn vastanneet organisaatiot ovat tunnistaneet asiakaskokemusten johtamisen strategisen merkityksen liiketoiminnassaan. 

Organisaatioista 92% sanoo asiakasajattelun löytyvän strategiasta (2023: 92%/ 2021: 93%/ 2020: 98%/ 2019: 96 %/ 2018: 93%/ 2017: 94%/ 2016: 93%/ 2015: 88%/ 2014: 95%/ 2013: 98%).

Selkeästi harvemmassa vastaajayrityksessä (57%) toiminta on nostettu tänä vuonna yrityksen strategisten päätavoitteiden joukkoon (2023: 57%/2021: 68%/ 2020: 66%/ 2019: 71 %/ 2018: 61%/ 2017: 61%/ 2016: 70%/ 2015: 58%/ 2014: 61%/ 2013: 53%).

Oma budjetti asiakaskokemusten johtamiseen on olemassa jälleen yli puolella – kuusi kymmenestä suunnittelee kasvattavansa panostuksia.

Runsaassa puolessa organisaatioista (2023: 61%/ 2021: 58%/ 2020: 63%/ 2019: 53%/ 2018: 48%/ 2017: 56%/ 2016: 49%/ 2015: 49%/ 2015: 47%/ 2014: 48%/ 2013: 49%) on jo olemassa tai harkitaan omaa budjettia asiakaskokemusten johtamiselle. Asia on suunnitteilla hieman alle kymmenyksessä (9%) vastaajaorganisaatioista, kun viime vuonna vastaava luku oli 12% (2023: 9%/ 2021: 12%/ 2020 8%/ 2019: 13%/ 2018: 16%/ 2017: 11%/ 2016: 12%/ 2015: 19%/ 2014: 21%/ 2013: 18%). Oma budjetti on jälleen yli puolella (52%) vastaajayrityksistä (2021: 46%/ 2020: 58%).

Enää kuusi kymmenestä sanoo yrityksen aikovan panostaa kehittämishankkeisiin enemmän tulevien 12 kk aikana (2023: 60%/ 2021: 67%/ 2020: 75%/ 2019: 73%/ 2018: 73%/ 2017: 74%/ 2016: 82%/ 2015: 68%/ 2014: 74%/ 2013: 59%). Huomattavasti enemmän tulevien 12 kk aikana aikoo panostaa nyt vain viidennes (2023: 20%/ 2021: 25%/ 2020: 32%).

Kehittämishankkeiden määrä on kasvanut merkittävästi viime vuodesta.

Tänä vuonna jopa 77% vastaajista raportoi, että heidän yrityksissään tehdään tällä hetkellä paljon hankkeita asiakaskokemusten kehittämiseksi (2023: 77%/2021: 63%/ 2020: 87%/ 2019: 88 %/ 2018: 62%/ 2017: 88%/ 2016: 77%). Vielä ei kuitenkaan olla koronaa edeltävällä tasolla.

Vastaajista 53%:n (2021: 67%/ 2020: 56%) mukaan kehitystä tehdään koordinoidusti. Lähes neljässä kymmenestä vastaajayrityksestä  (35%) ei kuitenkaan ole nimetty asiakaskokemusten kehittämisestä vastaavaa johtajaa (2021: 33%).

Asiakaskokemuksien kehittämiseen nimettyjen tiimien keskikoko on pienentynyt viime vuodesta.

Yleisintä on, että yrityksessä on 1-2 kokopäiväistä kehittäjää, nyt 28%:ssa yrityksistä (2023: 1-2 /2021: 3-5 /2020: 3-5/ 2019: 1-2 / 2018: 1-2 / 2017: 3-5/2016: 1-2).

Suurimmassa osassa vastaajaorganisaatiosta (66%) on yksikkö tai tiimi, joka vastaa asiakaskokemusten kehittämisestä (2021: 58%/ 2020: 71%). Asiakaskokemusten kehittämisestä vastaavien johtajien määrä on edelleen vähentynyt useassa organisaatiossa, nyt 65%:lla organisaatioista on vastuujohtaja (2021: 67%).

CEM Benchmark Finland 2023 (TOP 10):

1. Sokos Hotels

2. Elisa

3. Fennia

4. DNA

4. Verkkokauppa.com

6. Elo

7. Pohjola Vakuutus

8. Fortum

8. Port of Helsinki

8. Vaisala

Tietoa selvityksestä

SELVITYKSESTÄ

CEM Benchmark on Suomen kattavin vuosittainen selvitys suomalaisten yritysten asiakaskokemusten johtamisesta ja kehittämisestä. Selvityksellä kartoitetaan asiakaskokemusten johtamisen (Customer Experience Management) nykytilaa Suomessa jo kymmenettä vuotta. Se pohjautuu Yhdysvalloissa Temkin Groupin useana vuonna tekemään kansainväliseen selvitykseen.

Tutkimukseen vastasi yhteensä 99 asiakaskokemusten johtamisen ammattilaista ja päättäjätahoa, ja siinä arvioitiin yhteensä 84 Suomessa toimivaa organisaatiota eri toimialoilta. Shiruten toteuttaman tutkimuksen on teettänyt CXPA Finland.

Selvityksessä vastaajaorganisaatioita vertailtiin keskenään Shirute Customer Experience Management Index™:n avulla sen selvittämiseksi, millä tasolla suomalaisorganisaatiot raportoivat olevansa asiakaskokemusten johtamisessa.

Indeksi mittaa mm. toiminnan tavoitteellisuutta, kuinka hyvin vastaajatahot ovat organisoituneet sisäisesti, missä määrin ne koordinoivat erilaisia hankkeita, miten asiakaskokemuksia mitataan sekä minkä verran organisaatiot panostavat muilta osin asiakaskokemusten johtamiseen ja kehittämiseen toiminnassaan. Se ei ota kantaa kokemuksen sisältöön eikä sen laatuun asiakkaiden näkökulmasta eli toiminnan tuloksellisuuteen. Tätä näkökulmaa voidaan mitata muiden indeksien avulla, jotka perustuvat esimerkiksi kohderyhmähaastatteluihin, asiakaspolun määrittelyyn ja CX-johtamisen eri osaamisalueiden auditointeihin.

MITEN SELVITIMME

Kartoitus toteutettiin web-kyselynä sekä puhelinhaastatteluina touko-joulukuussa. Selvitykseen osallistui top 500 –yrityksiä, julkishallinnon toimijoita ja Suomen tunnetuimpia brändejä. Kolmannes (32%) vastaajaorganisaatioista kuuluu liikevaihdoltaan yli 100 miljoonan euron kokoluokkaan. Runsaassa kolmanneksessa vastaajaorganisaatioista (35%) työskentelee yli 1 000 henkilöä.

Selvityksessä organisaatioiden asiakaskokemusten johtamisen vastuuhenkilöt vastaavat noin 20 kysymykseen. Vastauksien perusteella lasketaan Shirute Customer Experience Management Index(TM). Indeksiin vaikuttavat organisaatioiden raportoimat vastaukset toiminnastaan seuraavilla viidellä osa-alueella:

  1. Toiminnan laajuus
  2. Organisointi ja johtaminen
  3. Kulttuuri
  4. Prosessit
  5. Työkalut

Indeksin kokonaispistemäärä saadaan laskemalla keskiarvo organisaation näillä osa-alueilla saavuttamien alaindeksien pistemääristä.

Osta raportti

Lue selvitykseemme liittyvä tiedote. Jos haluat tarkempaa tietoa tutkimustuloksista, voit ostaa meiltä täydelliset tulokset sisältävän raporttimme.

Voit lukea lisää CEM Benchmarkista sivustoltamme. Halutessasi voit tilata organisaatiosi tuloksista syvällisemmän analyysin tai kutsua meidät auditoimaan CX-johtamiskyvykkyyksiänne usealla eri CX-osaamisalueella.

Osta raportti

Kiinnostuitko?

Sirte Pihlaja
ASIANTUNTIJAPALVELUT
JA VALMENNUKSET
Sirte Pihlaja
CEO, CCXP
TRAINED LEGO® SERIOUS PLAY® FACILITATOR
+358 50 5700 190
  • Myynti

    sales (at) shirute.com
  • Muut tiedustelut

    sales (at) shirute.com

Jos haluat, että esittelemme organisaationne tulokset henkilökohtaisesti, jätä yhteystietosi ja otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Jos organisaatiosi ei ole aiemmin ollut mukana kyselyssä ja mielestäsi sen pitäisi, anna yhteystietosi niin palaamme asiaan.



    CXPA Finland on kansainvälisen CXPA:n paikallisjärjestö Suomessa. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakaskokemuksia kasvattaakseen menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä.





    Shirute on Suomen ensimmäinen asiakaskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto, jonka erityisosaamista on elämyssuunnittelu, asiakaslojaliteetti ja asiakasdialogit. Customer Experience Path® on
    Shiruten omistama, rekisteröity tavaramerkki.
    Surveypal delivers enterprise-class feedback management and survey software as an integrated or stand-alone online service. Designed for companies of any size, Surveypal allows businesses to collect, analyze and share critical feedback information and turn it into actionable insights.


    Customer Experience Magazine on digilehti, joka on täynnä uutisia, blogeja, esittelyitä, raportteja, tutkimuksia, videoita ja kansainvälisiä artikkeleita, jotka kaikki keskittyvät asiakaskokemukseen.
    CX Network on verkkoyhteisö kansainvälisille asiakaskokemuksen, -palvelun, -tutkimuksen ja markkinoinnin ammattilaisille, jotka hyödyntävät asiakkuudenhallintastrategioita kehittääkseen asiakashankintaa ja -uskollisuutta kasvattaakseen organisaation tekemää voittoa.
    Women in CX on maailman ensimmäinen jäsenyhteisö asiakaskokemuksesta ja teknologiasta kiinnostuneille naisille. Missiomme on tuoda asiakaskokemuksen ja teknologian parissa eri puolilta maailmaa työskentelevät naiset yhteen verkostoitumaan, voittamaan yhteiset haasteet ja saamaan äänensä kuuluville.